Poradnik – jak korzystać z Twittera?

Polecamy autorski poradnik Łukasz Zająca

O roli Twittera w branży spożywczej – czytaj wywiad “Twitter jest stworzony do inspirowania i czerpania inspiracji”

Jak korzystać w swojej pracy z Twittera? 

HISTORIA

Platforma powstała w USA wiosną 2006 roku. Pod koniec października 2022 r. jej właścicielem i szefem został Elon Musk (twórca TESLA/SpaceX). Twitter ma ok. 500 mln użytkowników. W Polsce to 3,4 mln, a we wrześniu 2022 roku Twittera odwiedziło 11,2 mln internautów. Każdy spędzał tam przeciętnie 53 minuty (Mediapanel).

JAK DZIAŁA TWITTER

  • Zarejestrowany użytkownik może wysyłać i odczytywać tak zwane tweety (czyt. tłity).
  • Tweet to krótka wiadomość tekstowa (maks. 280 znaków) wyświetlana na profilu autora wpisu oraz pokazywana użytkownikom, którzy obserwują dany profil.
  • Twitter umożliwia tagowanie (znak # przed słowem czyni to słowo tagiem) oraz odpowiadanie innym użytkownikom (@nazwa_użytkownika = odpowiedź). 
  • Angielskie słowo tweet oznacza ćwierkanie, ćwierkać. 
  • W języku polskim używamy czasownika „tweetować”, co oznacza „pisać na Twitterze”. 

Pobierz ebook

PSYCHOLOGIA TWITTERA

Gdybyśmy spojrzeli na media społecznościowe jak na miejsca spotkań ludzi, to Facebook byłby spotkaniem ludzi na bulwarze, Instagram na plaży, a Twitter rozmową – często bardzo inteligentną – w kawiarni lub na konferencji.

Wszyscy rozmówcy zachowują się tu swobodnie, ale czują też wzrok dziennikarzy czy zwykłych hejterów i zadymiarzy. Wiedzą, że jeden nieostrożny krok i mogą się narazić na krytykę lub ostrą wymianę zdań. Ten krajobraz zaburzany jest także działaniami agentów dezinformacji w postaci trolli z  anonimowymi kontami lub płatnych krytyków na zlecenie. Władze Twittera od czasu do czasu zapowiadają, że będą się temu skuteczniej przeciwstawiać. Są też mechanizmy pozwalające się przed tym bronić. Opiszę to później (BHP i bezpieczeństwo).

Twitter świetnie się wpisuje we współczesność oraz barok. Pierwszy obszar to dominacja aktualności i „tu i teraz”. Drugi to docenienie zwięzłości i geniuszu barokowego konceptu. Czym jest koncept? „Celem konceptu w tym ujęciu było dotarcie w kunsztowny sposób do prawdy ogólnej, prawdy zawsze obowiązującej […]. Wiązał się z wykorzystaniem figur stylistycznych, takich jak metafora, oksymoron, paradoks, kontrast, gradacja”. 

Obserwując użytkowników, Twittera możemy zebrać grono zdolnych twórców, którzy w 280 znakach lub piętrowej komunikacji (kilka tweetów naraz) potrafią coś ciekawie i mądrze ogłosić lub podsumować.

Powróćmy do dyskusji. Twitter nie jest wyłącznie kulturalną kawiarnią w klimacie akademickich dysput. W zależności od dnia tygodnia, godziny lub występowania konkretnych wydarzeń czasem poczujesz się tu jak na Oktoberfest, czasem jest to wyścig Formuły 1, a czasem koncert disco polo. To medium, w którym twórcy piszą w sposób osobisty i często pod wpływem chwili, więc nie zdziw się, gdy zobaczysz bardzo oryginalne tweety.

Pamiętaj, że zostawiasz tu cyfrowe ślady. Każdy wpis, każda reakcja (gdy używasz funkcji „gwiazdki” – czyli „lubię to”) lub komentarz zostaje w historii Twittera oraz internetu. Jedno i drugie możesz odwołać lub skasować, ale wymaga to czasu i uwagi.

Osoba obserwująca twoje konta może za pomocą jednego kliknięcia „polubione” oglądać twoje reakcje, komentarze i historię aktywności na platformie.

Gdybyś chciał stworzyć swoją własną społeczność, możesz zadecydować, kto będzie mógł cię obserwować. To tzw. konto z kłódką. Wpływa to jednak na ograniczenie liczby obserwujących i możesz w ten sposób stworzyć specjalną grupę odbiorców.

BHP

Musisz być świadom, że obserwowanie osoby lub instytucji wywołuje konkretne skutki. Są konta regularnie publikujące treści oraz konta tymczasowe. Są osoby piszące sporo i mądrze, ale są również szukające za wszelką cenę zainteresowania, szerzące hejt i nieporozumienia.

Bezpieczeństwo i higiena pracy polega na racjonalnym wyborze kont. Może to dotyczyć:

  • znajomości dyscypliny, autora lub instytucji.
  • sprawdzenia, czy konto jest aktualne, np. zobacz kilka ostatnich wpisów. Tak sprawdzisz także styl publikacji (jasność myśli, poziom emocji, udział w dyskusji etc.).
  • obserwowania regularnych wpisów. Gdy zmienisz zdanie, możesz zawsze przestać obserwować konto, „wyciszyć” je lub wykorzystać największy kaliber: użytkownik zostaje zablokowany i nie może widzieć twojego konta. Uwaga z używaniem tej funkcji!
  • dołączenia do grup na poziomie poczty wewnętrznej – podobnie jak w WhatsApp.

Złote zasady obowiązujące tu i zawsze wśród ludzi:

  • Piłeś? Nie pisz! Od czasu do czasu widać, jak ludzie piszą w stanie wzburzenia emocjonalnego lub pod wpływem substancji psychoaktywnych.
  • Nie możesz edytować wpisu. Nawet gdy go usuniesz, wiele wpisów jest kopiowanych (zrzut ekranu) i udostępnianych na innych kontach.
  • Nie dyskredytuj drugiej osoby bez uzasadnionych racji, a nawet w takim przypadku pamiętaj, że część dyskusji z Twittera kończy się rozprawą w sądzie.
  • Dbaj o dobre maniery: zasady pisowni, używanie DUŻYCH liter i wykrzykników (z rozsądkiem), korzystaj z multimediów z poszanowaniem praw autorskich i z dobrym smakiem (sprawy damsko-męskie, memy etc.).
  • Doceniaj pracę innych i korzystaj z trzech uniwersalnych słów: dziękuję, przepraszam, proszę.
  • Wiadomości prywatne przekazuj przez wewnętrzną pocztę. Jeżeli nie ma takiej możliwości, zastanów się dwa razy, zanim napiszesz coś jako publiczny komentarz.
  • Stosuj się do zasad, jakie tworzą poszczególne grupy na Twitterze. Są jak plemiona, często mają swój język oraz zachowania. Oczywiście nie przekraczaj tu zdroworozsądkowych zasad.

Ebook: jak korzystać z Twittera?

Pobierz ebook

Recenzje ebooka:

Przewodnik dla użytkowników zaczynających przygodę z Twitterem i nie tylko. Dużo cennej wiedzy, bo wynikającej przede wszystkim z wieloletnich doświadczeń Łukasza w korzystaniu z tego medium, kompleksowej i zebranej w przystępnej formie. „Must have” dla osób, które chcą być o krok przed innymi.

Mariusz Dziwulski, ekspert. Departament Analiz Ekonomicznych, Zespół Analiz Sektorowych PKO BP

Ciekawy przewodnik zarówno dla osób, które codziennie wykorzystują Twittera i tych, które dopiero rozpoczynają fascynującą przygodę z tweetami.

Krzysztof Zacharuk, dziennikarz, redaktor naczelny miesięcznika „Przedsiębiorca Rolny”

Niby wiele rzeczy oczywistych, ale fajnie zebrane, wartościowe.

Adam Tubilewicz, zastępca redaktora naczelnego PortalSpożywczy.pl

Kto za tym stoi?

Marcin Jezierski

Marcin Jezierski

Posiada 17-letnie doświadczenie z pogranicza public relations, social media oraz content marketingu. Współpracował z takimi firmami jak Cedrob, SuperDrob. Pasjonat digital marketingu oraz pasjonat nowych technologii.

Łukasz Zając

Łukasz Zając

Ekspert ds. komunikacji biznesowej rozumiejący sektor spożywczy. Socjolog. Od 6 lat związany z branżą mięsną oraz owoców morza (od 2019). Autor książki „Po co jest PR?”. Twórca Food Tweetup-u. Członek Polskiego Stowarzyszenia Public Relations i Trend House. Wspiera marki i instytucje poprzez agencję Zając PR.

Zapisz się do newslettera

Raz w miesiącu dostarczamy zestaw konkretnych rozwiązań dla wybranego obszaru (logistyka, HORECA, produkcja).

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach wysyłki newslettera. Administratorem danych osobowych będzie firma „Digital Now Marcin Niewęgłowski” NIP 852-23-74-376. Mam prawo żądania dostępu do swoich danych oraz do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć swoją zgodę.

Czytają nas przestawiciele takich firm jak: Credit Agricole, Santander, Foodtech, Bayer, PKO BP.

Masz pytanie, pomysł, uwagi?

Napisz do nas!

Jeśli jednak preferujesz rozmowę,
zadzwoń do nas!

+48 603 120 000

Copyright © 2022. All rights reserved.

twitter linkedin