Gdzie szukać naprawdę obiektywnych informacji o branży spożywczej?

Polaryzacja dosięgnęła także branżę spożywczą. Branża podzieliła się na dwa plemiona.
Z jednej strony słyszymy fanów mięsa, a z drugiej strony – entuzjastów mięsnych alternatyw (głównie roślinnych).

Każda ze stron prowadzi własną narrację. Bazując na clickbaitach, emocjonalnych nagłówkach, jest ona dopasowana pod plemienne racje. Często zapomina się o podstawach rzetelności w dostarczaniu informacji. 

Jeden z naszych profesorów statystyki często przypominał mądrość powiedzenia: garbage in, garbage out (GiGo). Zasada GiGo ostrzega przed niechlujnym zbieraniem danych; brakiem porządnej weryfikacji.

A wystarczy zastosować starą, ponadczasową zasadę dziennikarską: jeżeli przynajmniej trzy rzetelne źródła mówią o danym temacie tak samo lub podobnie, to znaczy, iż to jest prawda.

W dyskusjach i publikacjach o branży rolno-spożywczej napotykamy codziennie na nowe liczby, statystyki, udziały procentowe, prognozy rynku. Nierzadko są pokazywane bez szerszej perspektywy.

Jak to czytać? Gdzie weryfikować? Jak nie pozwalać na tworzenie i pisanie fake newsów?

Dziś zapraszamy na hakowania danych.

Poznaj dziesięć źródeł udanego researchu i tym samym bazowania na wiarygodnych danych.

1. Analizy sektorowe np. rynek mięsa
Autorstwa chociażby Komisji Europejskiej dotyczące np. drobiu

2. Centrum Badania Opinii Publicznej (CBOS)

3. Główny Urząd Statystyczny (GUS)
Warto spojrzeć na statystykę międzynarodową oraz wizualizacja danych, jak i
dane dotyczące rolnictwa (np. Rolnictwo w Polsce +ROK oraz „Obszary wiejskie w Polsce + ROK”).

4. Dynamiczny Indeks Konsumpcji (DIK)
DIK to nowy kwartalny wskaźnik koniunktury w Polsce. Pozwala przewidzieć, jak będzie się kształtowała realna dynamika konsumpcji w kraju, zanim GUS opublikuje pełne dane o PKB i jego składowych.

5. Indeks IBŻ
Indeks IBŻ to wskaźnik aktywności gospodarczej w sektorze rolno-spożywczym, umożliwiający poznanie nastrojów w łańcuchu dostaw (producenci ↔ przetwórcy ↔ dystrybutorzy). Indeks opracowuje Food Research Institute. Zobacz pierwsze wyniki tego badania.

6. KANTAR
Głównie oferuje płatne raporty, ale można część danych uzyskać bezpłatnie, online np. 2020 FMCG Brands We Shop.

7. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju OECD
Spożycie mięsa na świecie, wykresy online.

8. Portal Spożywczy
Głównie jego strefa premium. Dobre rankingi branżowe („Lista firm…”) i dostęp do pełnych wywiadów z liderami branż.

9. Raporty banków i analizy sektorowe
Warto wspomnieć o np. Agro Nawigator autorstwa PKO BP oraz informacje konsumenckie i webinary organizowane przez Santander Bank. Bardzo cenione są także raporty (np. ten) autorstwa RaboResearch (będący częścią RoboBank).

10. Statista
The Statista Infographics Bulletin – sporo o rynku w USA oraz globalnej perspektywie. To również źródło pomysłów, jak warto ilustrować dane.

+ zobacz także podcasty o tej branży: foodbrokers.pl/podcasty-zywnosc-fmcg-handel/

Twórcy Food Brokers

Marcin Niewęgłowski

Posiada 15 letnie doświadczenie z pogranicza public relations, social media oraz content marketingu. Współpracował z takimi firmami jak Cedrob, czy SuperDrob. Pasjonat digital marketingu oraz pasjonat nowych technologii.

Łukasz Zając

Człowiek public relations rozumiejący sektor spożywczy. Socjolog. Od 6 lat związany z branżą mięsną. Autor książki „Po co jest PR?”. Twórca Tweetup-u dla branży rolno-spożywczej. Wspiera marki i instytucje poprzez agencję Zając PR. Aktywista zdrowego rozsądku. Ślązak, ale zakochany w Warszawie.

Kto za tym stoi?

Marcin Niewęgłowski

Marcin Niewęgłowski

Posiada 15-letnie doświadczenie z pogranicza public relations, social media oraz content marketingu. Współpracował z takimi firmami jak Cedrob, SuperDrob. Pasjonat digital marketingu oraz pasjonat nowych technologii.

Łukasz Zając

Łukasz Zając

Ekspert ds. komunikacji biznesowej rozumiejący sektor spożywczy. Socjolog. Od 6 lat związany z branżą mięsną oraz owoców morza (od 2019). Autor książki „Po co jest PR?”. Twórca Food Tweetup-u. Członek Polskiego Stowarzyszenia Public Relations i Trend House. Wspiera marki i instytucje poprzez agencję Zając PR.

Zapisz się do newslettera

Raz w miesiącu dostarczamy zestaw konkretnych rozwiązań dla wybranego obszaru (logistyka, HORECA, produkcja).

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach wysyłki newslettera. Administratorem danych osobowych będzie firma „Digital Now Marcin Niewęgłowski” NIP 852-23-74-376. Mam prawo żądania dostępu do swoich danych oraz do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć swoją zgodę.

Czytają nas przestawiciele takich firm jak: Credit Agricole, Santander, Foodtech, Bayer, PKO BP.

Masz pytanie, pomysł, uwagi?

Napisz do nas!

Jeśli jednak preferujesz rozmowę,
zadzwoń do nas!

+48 603 120 000

Copyright © 2021. All rights reserved.

twitter linkedin